Laatste reisverslag ..........

24 februari 2014 - Woodend Beach, Nieuw-Zeeland

Weer een heleboel te vertellen en helaas zal dit ook meteen het laatste verslag zijn want we zijn inmiddels bij Christchurch, onze eindbestemming, aanbeland.
Schrijf dit terwijl we bij een heerlijk zonnetje een kopje koffie zitten te drinken. Vanmiddag even aan het strand kijken , zou vandaag iets van 23 graden moeten worden dus....... Zitten bij Wooden  Beach ,net iets boven Christchurch.
Vorige verhaal eindigde bij Gore , hier hebben we dus de volgende dag het Hokonui Moonshine Museum bezocht. Gaat over het illegaal stoken van Whisky in NZ . Erg leuk museum, na afloop even nog een kleine ' tasting'. Smaakte wel lekker dus we wilde wel wat meenemen als aandenken, hadden ze zeggen en schrijven nog 1 klein flesje staan! Vooruit dan maar, beter dan niets.......
Op naar Catlins Forrest Park. We hadden een camping uitgekozen aan Curio Bay, een voltreffer. Dat we bij de receptie kwamen kregen we al direct te horen dat er dolfijnen in de baai zwommen. Snel de wagen op z'n plek en zwembroek aan dus..... Oef , wel een beetje koud dat water maar dat vergeet je snel als je de kans krijgt om tussen de dolfijnen te zwemmen! Op ongeveer een meter zwommen ze voorbij, geweldig! Misschien wel de mooiste ervaring van deze vakantie .....
Wat een plek, aan de andere kant van het camping terrein bevond zich een stuk versteend bos, overblijfsel na een vulkaanuitbarsting heel wat jaren geleden.
Op dit deel kwamen tegen zonsondergang pinguïns het land op om hun jongen te voeren, prachtig gezicht. Dit gebeuren vind op meerdere plekken in NZ plaats maar daar zijn vaak hele tribunes neergezet en moet er flink voor betaald worden.
We besloten er nog een dagje aan vast te plakken op deze geweldige plek. Volgende dag kwam er terwijl ik aan het turen was of er nog dolfijnen in de baai zwommen zomaar een zeeleeuw het strand op kruipen, hebben we overigens later op meerdere plekken aan de oostkust kunnen zien.
Jammer, maar de volgende dag moesten we weer verder. Wind was afgenomen en hierdoor melden ook onze welbekend zandvliegen zich weer. Aan zon overigens geen gebrek, mogen echt niet klagen deze vakantie. Erg weinig regen, gelukkig maar met onze niet zo waterdichte Jucy. Alhoewel, mijn tape rond het raam en het dakluik lijkt het goed te doen. Afgelopen nacht flink onweer met regen en hagel gehad en het bleef zowaar droog binnen!
Stuk door Catlins gereden en nog 2 erg mooie watervallen bezocht.
Via Nugget Point, zuidelijk punt met vuurtoren en mooi uitzicht op rotskusten met zeehonden, naar Dunedin. Onderweg nog boodschapjes gedaan. Leuk is nog om te vertellen dat ze in de supermarkt bij het afrekenen van  bier of wijn een collega erbij moeten roepen om te bevestigen dat wij 18+ zijn. Zo jong zien we er nog uit dus...... Boodschappen worden ook keurig voor je ingepakt in allemaal  kleine plastic zakken, je verzamelt zoveel van dat spul dat je geen vuilniszakken hoeft te kopen hoor daar!
In Dunedin stonden we op een stadscamping, wederom prima voorzieningen.
Wat hebben ze dat in Nieuw Zeeland toch goed voor elkaar, keukens, sanitair het ziet er allemaal piekfijn uit. Overigens ook de in overvloed aanwezige gratis openbare toiletten zijn trouwens zonder uitzondering prima. Kunnen ze echt een voorbeeld aan nemen in Nederland.
Volgende dag met de bus naar de stad, lekker makkelijk. Stonden we even op de bus te wachten, werden we aangesproken door een dame die daar net in haar auto wilde stappen. Of we een lift wilden, waar maak je dat nog mee.........
Overal in NZ leuke mensen tegen gekomen, zo vriendelijk en vaak begonnen zij ook het gesprek. Waar komen jullie vandaan etc. echt geïnteresseerd. Erg trots op hun land zijn ze, en terecht.
Dunedin is een leuke stad ,met een prachtig stationsgebouw en een mooie Botanische tuin, maar wat jammer is het toch dat overal de auto's dwars door het centrum kunnen rijden. Maakt het erg onrustig en lawaaierig allemaal. Dat zouden ze van ons kunnen leren, beetje autoluw maken het centrum.
Volgende dag uit Dunedin vertrokken en langs de Moeraki  Boulders.
Ze lijken op versteende voetballen. De boulders zijn volgens de geleerden 65 miljoen jaar oud. Ze zijn ontstaan door kristallisatie van kalk in kleisteen. Het is een ingewikkeld, geologisch proces dat vier miljoen jaar duurt. Het is te vergelijken met het groeien van een parel in een schelp. Volgens de Maori-legendes zijn de ronde stenen op het zand aangespoelde kalebassen, afkomstig van de eerste grote reizigerskano die bij Nieuw-Zeeland was gestrand. Erg mooi om te zien hoe groot en geweldig mooi rond die dingen zijn. Beetje buitenaards, bijzonder hoor.
Via het kustplaatsje Oamaru ,weer richting binnenland. Oamaru is een leuk historisch plaatsje waar nog heel veel oude gebouwen bewaard zijn gebleven.
Over historie gesproken, valt echt op hoeveel oldtimers hier nog rondrijden,prachtig.
Langs grote kalkstenen rotswanden met oude Maori rotstekeningen aangekomen bij de azuurblauwe gletsjer meren ten oosten van Mount Cook. Beetje alsof het kunstmatig is die blauwe kleur van dat water maar wel erg mooi. Mooie achtergrond met die besneeuwde toppen van het hooggebergte.
Overnacht in het dorpje Twizel, ligt vlak aan zo'n meer.
Volgende dag koud maar zonnig. Besloten om niet helemaal naar Mount Cook te rijden, top van de berg van zo'n 3700 meter hoogte was volop bewolkt dus dan is het toch ook minder spectaculair. Mooie rit langs de meren zoals Lake Tekapo en over de hoogvlakte.
Hierna kwam een wat saaier stuk naar Christchurch, veel vlakker. Leek soms wel een stukje Nederland. Nu aangekomen op een camping iets boven Christchurch.
Vanmiddag dus nog even aan het strand, dinsdag de stad verkennen en woensdagmiddag de auto inleveren. We zitten dan nog 1 nacht in een motel in Christchurch en vliegen donderdag via Auckland en Kuala Lumpur terug naar huis.
We hebben een geweldige vakantie achter de rug , overweldigend mooie natuur en zonder uitzondering erg leuke mensen ontmoet. Heel klein minpuntje is misschien die gemene kleine 'terror' vliegjes, zorgden er toch voor dat we aan de westkust iets minder vrij waren met de 'buitenactiviteiten' zoals lekker buiten eten etc.
Dat laatste zullen we gauw vergeten, blijven de geweldig mooie herinneringen aan deze reis. Zullen er nog heel vaak aan terugdenken .............

1. Jan hogervorst:
    26 februari 2014
    Wat is het toch een mooi land! We wensen jullie een goed vlucht terug, en hou het mooie vakantiegevoel nog maar lang vast!