Westcoast met de Zandvliegen !

11 februari 2014 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Wat een geweldig mooie kust bij Abel Tasman NP, we zijn hier 3 nachten gebleven. Bij aankomst regende het behoorlijk, we kwamen er nu ook achter dat het dakraam en de achterdeur wat lekte. Rol tape gekocht in de plaatselijke shop. Weet nog niet of het afdoende helpt want de volgende dag was het weer strak blauw, factor 50 smeren dus. Camping was een voltreffer, lag erg mooi aan een baai en voorzieningen waren prima. De eerste dag de Split Apple Rock bezocht, ligt in een erg mooie baai op 6 km van de camping.
Hier natuurlijk ook even een rondje gezwommen. Van daar uit naar Takaka gereden, erg leuk klein plaatsje. Hier vlakbij liggen ook de Waikeropupu springs, een grote bron van bijzonder helder water. Heel apart om te zien met al die mooie kleuren van de waterplanten.
Volgende dag een cruise & walk combi gedaan. Je wordt dan met een boot afgezet in een baai , je maakt dan een wandeling naar de volgende baai en daar wordt je dan weer opgehaald.
Met moeite afscheid moeten nemen van Kaiteriteri, beviel ons erg goed daar.
Op weg richting westkust. Als eerste in het plaatsje Motueka nog de noodzakelijke boodschapjes gedaan. We hadden al kennis gemaakt met het fenomeen zandvlieg maar in het westen zou het nog veel erger zijn. Dus maar even langs de drogist voor wat extra spulletjes,we hadden al deet mee genomen dat al redelijk goed helpt ( met dank aan Manon ) maar vitamine B1 zou ook goed moeten helpen.....
Wat een verschrikkelijke krengen van beestjes zijn dat trouwens zeg , een soort gemuteerde vliegende vlooien. Erg klein maar steken dat ze kunnen en die jeuk erna....... Ook hiervoor hebben we meteen maar iets gekocht.
Bij deze een citaat uit de Dominicus reisgids, dit zegt alles ...
'Het insect is kleiner dan de kleinste mug, maar agressiever dan de meest woeste wesp, irritanter dan de hinderlijkste huis-tuin-en-keukenvlieg en gulziger dan de hongerigste mug. De zandvlieg heeft wat uiterlijk en vlieggedrag betreft iets weg van de Hollandse fruitvlieg. Zo lang je in beweging blijft, is er niets aan de hand. De beesten zijn eigenlijk ontzettend sloom en kunnen een wandelaar niet eens bijhouden. Maar o wee als je stilstaat op de verkeerde plaats.
Nietsvermoedende toeristen die een strand opzoeken in het Westland overkomt het volgende. Massaal bestormen zandvliegen de lijven van de ongelukkige badgasten in spe. Doodslaan heeft geen zin, ze zijn met te veel. Ze zitten overal, armen, benen, hoofd. Hoe klein ook, ze prikken razendsnel en laten rode, heftig jeukende bulten achter, zo groot dat een mug er zich niet voor zou schamen.'
Via een prachtige weg , onderweg nog even de langste ' swingbridge' bezocht , nu vlak bij de westkust op een DOC camping aangekomen, basic voorzieningen maar erg mooi gelegen. Vanmorgen opgejaagd door de zandvliegen snel door naar Westpoort aan de westkust. Hier de zeehonden kolonie opgezocht die hier bij de kust verblijft. Via een bezoekje aan een oude goudmijn door naar Pancake Rocks. Erg mooi en zowaar redelijk rustig, is bijzonder want elke toerist in Nieuw Zeeland schijnt hier geweest te moeten zijn.....
Nu aangekomen in een camping iets onder Greymouth ,zo goed als zonder zandvliegen , heerlijk ! Oh ja  we kwamen er vanmorgen achter dat de accu die de koelkast moet voorzien van stroom ,tijdens een verblijf op een camping zonder elektra ,waarschijnlijk z'n langste tijd gehad heeft. Vanmorgen was de koelkast inhoud zo'n beetje op kamertemperatuur, niet echt de bedoeling van een KOELKast. Maar weer contact opnemen met Jucy !

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Manon:
    11 februari 2014
    Haha ja had jullie gewaarschuwd voor de zandvliegen. Laten echt kraters achter op je benen! Pas maar op bij Hokitika, Lake Kaniere, de glaciers en de catlins:P Je hebt het ergste nog niet gehad:P Panecake rocks hadden bij gezien bij zonsondergang, ook heel mooi! Wat gaan jullie in de glaciers doen? Wandeling over fox glacier? Koelkast probleem kan nog erger, jet en ik hadden natuurlijk geen koelkast in de auto, dus was altijd op het laatste moment al onze spullen uit de koelkast in de hostels halen en dan zo snel mogelijk op de camping er weer in:P Veel plezier in de glaciers! Ik wacht nog op de bungeejump foto in queenstown:P xxx Manon
  2. Jan hogervorst:
    12 februari 2014
    Abel Tasman NP is echt fantastisch, maar ik denk dat de mooiste natuurgebieden nog komen met de gletsjers, de fjorden en de boomvarens. En nu maar hopen dat alles verder heel blijft:-).