Queenstown - Milford Sound

17 februari 2014 - Gore, Nieuw-Zeeland

Tijd voor een nieuw stukje reisverslag.
Via de Haast Pas richting Queenstown. Hele mooie weg zo langs de rivier, jammer dat de stops op z'n Japans moesten vanwege de zandvliegen. Vooral een beetje landinwaarts waren ze weer talrijk.
Onze tussenstop dit keer bij Lake Hawea, prachtige weg langs Lake Wanaka.
Vooral bij de doorgang tussen deze 2 meren was het uitzicht adembenemend.
Volgende dag nog even in het plaatsje Wanaka rondgekeken, erg gezellig.
Op onze weg naar Queenstown wederom een lifter te gast gehad. Dit keer een 18 jarig Duits meisje, reisde al een half jaar alleen rond. In tegenstelling tot onze vorige lifters was ze erg spraakzaam, leuk zitten kletsen.
In Queenstown allereerst onze trip naar Milford Sound geregeld. We zaten nl een beetje met het feit dat de volgende dag prima weet zou worden in Milford Sound , komt niet zoveel voor dus we wilden daar graag gebruik van maken. De dagen daarna was er weer erg veel regen voorspeld nl.
Besloten een bus/cruise combi te boeken. Hoefde ik zelf niet te rijden, scheelt toch weer 600 km. 300 heen en terug! Rest van de dag besteed om Queenstown te bekijken, toeristisch maar erg leuk plaatsje. Erg op jongeren gericht, veel te doen voor hun. Ook een zeer uitgebreid uitgaansleven. Omdat we dicht bij de stad wilde staan hadden we niet veel keuze uit campings. Kwamen op een vrij nieuwe camping terecht die gerund werd door tamelijk jonge mensen. Weinig controle op allerlei zaken zoals keuken en sanitair dus dat geresulteerde nogal eens in wat troep her en der. Verder gezellig hoor, echt een soort commune waar je je in waande.
Volgende ochtend vroeg op , bus zou om 8 uur langskomen om ons op te halen.
We bleken de eerste te zijn van de route dus het was een half uurtje door Queenstown rijden voordat iedereen opgehaald was. Hadden hierdoor wel de beste plek, voor in de bus ! Grote ramen dus geweldig zicht.
Erg leuke chauffeur/ reisleider , vertelde veel onderweg. Vooral na Te Anau werd de route ontzettend mooi. Er werden gelukkig veel stops gemaakt om overal op het gemak rond te kijken en foto's te maken.
Iets van 15 km voor Milford Sound gingen we door de Homer tunnel. Beetje smal dus het verkeer kon er om en om maar in 1 richting doorheen. Jaren 30 van de vorig eeuw mee begonnen. Is 20 jaar over gedaan om deze tunnel te maken, men moest door erg hard gesteente heen. Ook vanwege de oorlog had het werk vertraging opgelopen.
Kort na aankomst in Milford Sound vertrokken we met de boot, het weer was gelukkig prima. Beetje wind maar veel zon, dat ziet alles er toch nog mooier uit.
Geweldig indrukwekkend zeg die hoge steile wanden, soms honderden meters hoog. Watervallen overal. Een prachtige tocht waarbij we ook nog een paar dolfijnen zagen. Heb me ook geamuseerd met 2 Japanse toeristen die op de boot zaten. Wat zijn die toch maf, ze waren continu foto's van elkaar aan het maken in allerlei rare poses. Het ging maar door. Ze moeten thuis maar eens de foto's bekijken om te zien waar ze geweest zijn want op het moment zelf hebben ze absoluut geen tijd gehad om rond te kijken, ze waren alleen maar met de foto's bezig. We komen die Japanners ( of Chinezen, ik zie het verschil niet sorry) hier trouwens heel veel tegen en vaak gaan ze zo overdreven om met het foto gebeuren. We hebben ze ook werkelijk over straat zien springen toen er een kudde schapen over straat geloosd werd. Ze werden helemaal gek bij het zien hiervan, misschien is een reisje Schotland iets voor ze, of nee laat ze ook maar weg blijven uit Schotland.....
Na een lange dag kwamen we rond 9 uur 's avonds weer aan maar het was zeker de moeite waard geweest. Mooie herinneringen aan deze dag.
Vandaag via Arrow Town, leuk plaatsje iets boven Queenstown nu in Gore aangekomen. Vooral het eerste deel van de rit ging door erg mooi gebied. De brug nog even bezocht waar Manon haar Bungy Jump gedaan heeft vorig jaar, stoer hoor, toch wel erg hoog!
Morgen richting Catlins NP, blijven daar als het weer een beetje meezit misschien wel 2 nachten om dan via de oostkust langzaam weer noordwaarts te gaan.
Oh ja , morgen ochtend eerst langs een Whisky museum ! Jawel , dat schijnt hier ook gemaakt te worden... We gaan het proeven !

1. Angèle:
    17 februari 2014
    Mooie verhalen en foto's! Jullie zullen het nog moeilijk krijgen met afkicken zometeen ;-) ! Groetjes en nog heeel veel plezier daar! Angele