Eerste dagen Zuider Eiland

7 februari 2014 - Kaiteriteri, Nieuw-Zeeland

Weer eens tijd voor een reis update.
Allereerst wat dingetjes die opvallen hier. Levensgevaarlijk zoals die fietsers zich door het verkeer moeten begeven. Bij gebrek aan fietspaden zie je ze hier gewoon langs de snelweg waar je in je auto met 100km per uur voorbij raast. Is gewoon legaal, moet kunnen blijkbaar. Wel met een helmpje op natuurlijk, voor wat het waard is als je met zo'n snelheid aangereden wordt.... De voorzieningen op de campings zijn uitstekend , bijna elke redelijke camping is bv voorzien van een compleet ingerichte keuken. Je zou in principe behalve je pannetjes , bordjes en bestek niets mee hoeven nemen. Van afwasborstel tot waterkoker, alles is er en blijft ook keurig netjes. Ook erg gezellig in zo'n keuken, je ontmoet zo eens wat mensen.
De wagen waarin we rijden bevalt redelijk, af en toe wat schroefjes aandraaien die los rammelen en tape plakken waar het lekt maar verder geen klagen. Kan het echt iedereen aanraden hoor z'n Jucy ,als je van knutselen houdt !  Berg op vindt ik het niet zo heel lekker rijden zo'n automaat. Zit net even te weinig pit in het motortje en dan zit ie een beetje heen en weer te 'jengelen' tussen 2 versnellingen. Gelukkig kun je hem dan ook manueel nog een beetje bedienen. De verhoging die erop zit maakt er met harde wind een beetje een zeilboot van, niet zo comfortabel rijden boven de 80 km/uur. Maar ach, we hebben geen haast.
Terug naar de reis.
De oversteek met de Ferry vanuit Wellington naar Picton ging prima. Geweldig mooi was het binnenvaren bij Marlborough Sounds. Beetje jammer dat de zon grotendeels achter de wolken schuilging ,geeft toch een wat mooier licht op het water en de vele baaien. In Picton direct doorgereden naar de camping een 20 km verder. Lag prachtig aan het water. Met studie zitten kijken hoe 2 fietsers hun tentjes opzetten, materiaal stelde echt niets voor maar ze waren er zo'n 1 1/2 uur mee bezig! Gelukkig was het goed weer. Volgende dag een tour langs de kust gemaakt over een schiereiland daar, geweldig mooie uitzichtpunten. Op zo'n idyllisch plekje een kopje koffie gedronken, je waande je in een soort tropisch oord. De bediende daar bleek van Nederlandse ouders, in NZ geboren en net klaar met z'n middelbare school. Zou vanaf november een jaar naar Europa gaan, schijnt gebruikelijk te zijn om tussendoor een periode naar het buitenland te gaan.
Hierna door naar de volgende camping bij Pelorus Bridge, gebied was mooi maar het gedeelte van de camping waar wij stonden stelde niet zo heel veel voor.
Vandaag via Nelson, het laatste beetje grote plaatsje aan de noordkust, op de camping in Kaiteriteri vlak bij het Abel Tasman NP aangekomen. Beetje regenachtige dag vandaag dus lekker uitgebreid het plaatsje Nelson bekeken en daar geluncht.
Even kijken hoe het weer de komende dagen wordt, willen hiervandaan nog een cruise / wandel combi doen naar het NP en ook een rit maken naar het noordelijke Collingwood.
Zo , dat was weer een heel verhaal, krijg je hè op zo'n regenachtige dag......

1. Helma Zuidam:
    7 februari 2014
    heel leuk om jullie op deze manier te volgen, ziet er ook echt goed uit. En jullie krijgen nog veel moois te zien als ik Remco zo hoor. Zij zijn vorige weekend aangekomen en hij schreef , het is alsof we in het paradijs zijn aangekomen!! Hij heeft wel beloofd de appel niet te eten doet wel een kiwi ;). Geniet lekker en ben benieuw naar jullie volgende verslag.
    Groetjes Helma